Skip to main content

Un copil cu tulburare de hiperactivitate și deficit de atenție (ADHD) nu pare să dea atenție detaliilor, este neastâmpărat și nu termină ce a început. Lipsa de atenție și de concentrare pot conduce la sentimente de anxietate, rezultate slabe la școală, dificultăți în relaționare…ce e important de înțeles este că el nu se comportă diferit intenționat, ci creierul lor funcționează altfel. Nimic greșit aici…cu toate astea, dacă nu înțelegem cauzele, copilul riscă să se simtă marginalizat, neînțeles, privat de susținere și iubire.

 

La ce să fii atent pentru a identifica ADHD-ul? 

La vârste mici este normal ca anumiți copii să aibă perioade în care fie sunt foarte activi, fie își pierd concentrarea. Important este să îți observi copilul în diferite medii (acasă, la școală, la joacă) și să acorzi atenție comportamentului lui. Dacă el prezintă tulburări de comportament în toate mediile și indiferent de persoanele cu care interacționează, te poți adresa unui medic psihiatru pentru un diagnostic corect.

Simptomele pentru ADHD apar înainte de 6 ani și de obicei includ:

  • dificultăți de adaptare și de integrare
  • neatenție, neglijență
  • lipsă de răbdare
  • tendința de a fi impulsiv
  • lipsă de concentrare

Creierul unui copil cu ADHD funcționează ca o mașină de curse cu frâne pentru bicicletă. Din acest motiv este mereu agitat și pare că nu îl poți opri. Nu își poate menține atenția prea mult, nu își poate aștepta rândul, își pierde lucrurile frecvent, vorbește mult și neîntrebat, nu îi este teamă de pericol. Acest comportament îi poate crea o serie de dificultăți atât la școală, cât și acasă. Copiii lipsiți de răbdare și agitați își pot deranja colegii, pot întrerupe activitățile din jur și din această cauză pot avea probleme în a crea relații apropiate la școală. În ceea ce privește procesul de învățare, pot avea probleme în a trece de la o materie la alta și de a lucra la sarcini dificile ce presupun o concentrare îndelungată.

Ce este neurofeedback-ul?

Neurofeedback-ul este un proces non-invaziv care ajută organismul să gestioneze modul în care răspunde la stimuli. În cadrul acestui tip de terapie, activitatea creierului este înregistrată în timp real prin biofeedback și o face perceptibilă simțurilor prin stimuli auditivi, video și vibro-tactili. O serie de electrozi sunt plasați pe scalp și pe lobii urechilor pentru a măsura tiparele electrice ale creierului, iar acestea sunt ulterior transmise unui computer. Cu ajutorul unor amplificatoare și al unor programe speciale este redată activitatea cerebrală. Astfel, putem urmări transformarea undelor cerebrale. Corectarea, adaptarea și normalizarea activității din zonele cerebrale se face prin interacțiunea cu acești stimuli, sub îndrumarea practicianului. La baza întregii abordări stă convingerea că remodelarea creierului este posibilă prin exercițiu și îndrumare specializată.

 

Terapia prin neurofeedback este non-invazivă, inovativă și bazată în același timp pe principii simple. Fără administrare de medicamente, nedureroasă, terapia cu neurofeedback este folosită pentru a trata afecțiuni precum depresie, anxietate, tulburări de somn, stres sau ADHD. Ea nu influențează personalitatea, ci doar îți antrenează creierul și îl ajută să funcționeze într-un tipar sănătos. Acest tip de terapie este potrivită atât pentru adulți, cât și pentru copii și, indiferent de vârstă, te vei simți relaxat și odihnit după sesiune. Tratamentul are scopul de a ameliora simptomele de care suferi așa că, realizate cu regularitate, ședințele te vor ajută să îți înțelegi creierul și reacțiile. Cu timpul, vei ajunge chiar să îți poți păstra o funcționare normală a undelor cerebrale fără ajutorul terapeutului.

Cum poate fi tratat ADHD-ul prin neurofeedback?

Încă de la primele ședințe se obțin rezultate vizibile în ceea ce privește performanța zilnică. Acestea sunt personalizate fiecărui client în parte și după primele 10 ședințe creierul se stabilizează la o frecvența de funcționare optimă.

În cazul deficiențelor de atenție și a tulburărilor de hiperactivitate, terapia prin neurofeedback se concentrează pe undele cerebrale theta și/sau alpha care în cazul copiilor cu ADHD sunt atât excesive, cât și lente. Acest dezechilibru duce la dificultăți în controlarea atenției, la probleme de concentrare, impulsivitate și probleme de memorie. Programele specializate pentru antrenamentul creierului în tratarea acestei afecțiuni fac parte dintr-o terapie complementară în tratarea problemelor comportamentale.

Fiind un proces de învățare, sunt necesare 20 de ședințe pentru ca efectele pozitive să se mențină pe termen lung.

 

Leave a Reply